- ANA SAYFAGiriş Noktanız
- BAŞKANLIKKurumsal Yapı
- BİR BAKIŞTA ABAB Yapısı ve İşleyişi
- AB İLE İLİŞKİLERTürkiye-Avrupa Birliği İlişkileri
- Türkiye-AB İlişkilerinin Tarihçesi
- Temel Belgeler
- Anlaşmalar
- Protokoller
- Katılım Ortaklığı Belgeleri
- Ulusal Programlar
- Avrupa Komisyonu Tarafından Hazırlanan Türkiye Raporları
- Genişleme Strateji Belgeleri
- AB'ye Katılım için Ulusal Eylem Planı (2016-2019)
- AB'ye Katılım İçin Ulusal Eylem Planı (2021-2023)
- Ortaklık Konseyi Kararları
- Türkiye-AB Zirvelerine İlişkin Belgeler
- Kurumsal Yapı
- Gümrük Birliği
- Türkiye- AB Yüksek Düzeyli Diyalog Toplantıları
- VERİKaynaklar
- MEDYAHaber / Duyuru
- İLETİŞİMBize Ulaşın
STOK DEĞERLENDİRMENİN TÜRKİYE BALIKÇILIK YÖNETİM SİSTEMİNE GİRİŞİ
GENEL BİLGİLER |
|
Proje Başlığı |
STOK DEĞERLENDİRMENİN TÜRKİYE BALIKÇILIK YÖNETİM SİSTEMİNE GİRİŞİ |
Öncelik Alanı |
Hayvancılık ve Gıda |
Proje Faydalanıcısı |
Tarım ve Kırsal Kalkınma Bakanlığı |
Diğer Faydalanıcılar |
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı |
Süre (ay) + Başlangıç ve Bitiş Tarihleri |
Süre: 23 Ay Başlangıç: 19/03/2009 Bitiş: 14/02/2011 |
AB Katkısı (Avro) |
2,200,000 € |
|
|
PROJE ÖZETİ |
|
Projenin Kısa Tanımı ve Temel Amaçları |
Türkiye uzun bir kıyı şeridine (8.333 km, Akdeniz, Ege, Marmara Denizi ve Karadeniz) sahiptir ve bölgesinde önde gelen balıkçı ülkelerden biridir. Ayrıca, Türk bölgesi (Ulusal karasuları artı münhasır ekonomik bölge) Karadeniz sularının büyük bir bölümünü oluşturmaktadır. Bu sularda bulunan yüzlerce balık türünden sadece 10-15 tanesi ekonomik öneme sahiptir. 2007'de Proje Fişi tasarlanırken, Türkiye'nin kaynakların ekolojik sürdürülebilirliğini düzenleyen bir balıkçılık politikası yoktu. Aynı zamanda, mevcut göstergeler balık stoklarında çoğunlukla aşırı avlanmadan kaynaklanan düşüşler olduğunu gösteriyordu. Stok değerlendirmesine ilişkin araştırmaların yokluğu, öncelikle stok değerlendirme araştırmalarının bulgularına dayanan Ortak Balıkçılık Politikası'nda (OBP) belirtilen ilkelere uygun olarak balıkçılığın etkin ve sağlam bir şekilde yönetilmesini engellemekteydi. Kaynakların durumu hakkında genel bir bilgi eksikliği söz konusuydu ve mevcut veriler ne doğru ne de güvenilirdi. Sayıca yetersiz personel, eğitimli personel ve araştırma gemilerinin eksikliği, balık stok değerlendirmelerinin yapılmasının önündeki başlıca teknik engellerdi. Yapısal düzenlemeye ilişkin olarak, tüm balıkçılık faaliyetleri (idare, düzenleme, koruma, balıkçılık hizmetleri, altyapılar, kalite kontrol, işleme ve pazarlama) Tarım ve Kırsal Kalkınma Bakanlığı'nın (TKB) dört Genel Müdürlüğü altındaki ilgili daireler tarafından yürütülmekteydi. Projenin tasarlandığı dönemde Tarım ve Kırsal Kalkınma Bakanlığı, dört araştırma enstitüsünü yönetmesine rağmen balıkçılık araştırmalarını etkin bir şekilde yürütecek kurumsal kapasiteye sahip değildi. Bu enstitülerden hiçbiri pelajik balıklar, özellikle de hamsi üzerine bazı araştırmalar dışında rutin stok değerlendirmesi yapmamıştır. Ayrıca, üniversiteler ya da diğer araştırma kurumları da balıkçılık ya da oşinografik araştırmalar için modern gemilere sahip değildir, ancak birkaç tane eski gemi bulunmaktadır. Türkiye'nin ekosistem temelli bir balıkçılık yönetimine doğru politika değişikliği köklü reformlar gerektirmiştir. Balıkçılık kaynaklarının yönetiminde daha uyumlu bir rejimin uygulanabilmesi için Tarım ve Köyişleri Bakanlığı'nın kurumsal yapısının iyileştirilmesi gerekmektedir. Ulusal yönetim sistemine, izin verilen toplam av miktarının sınırlandırılması, operasyonel yönetim planları ve balıkçılık kısıtlamaları gibi yeni araçların eklenmesi gerekmiştir. |
Yer |
|
Elde Edilen Sonuçlar/Beklenen Çıktılar |
Sonuç 1: Sağlam bir entegre balıkçılık kaynak yönetiminin kurulması için bir yol haritası ile birlikte çerçeve koşulların mevcut olması Sonuç 2: Balık kaynakları yönetimi için TKB'nin kapasitesinin geliştirilmesi |